עגינה הורית: המרכיב ההכרחי להתקשרות בטוחה בגיל הרך

 

פרופסור חיים עומר 

על המרצה 

חיים עומר הוא פרופסור אמריטוס, בית הספר למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטת ת"א. פרופ׳ עומר טבע מושגים מרכזיים בתחום ההורות כמו: השגחה הורית, התנגדות לא-אלימה, הסמכות החדשה, ותפקיד העוגן ההורי.  גישתו מוכרת בעולם כ- NVR  (ראשי תיבות של Non-Violent Resistance). מכאן השם של האתר שלו: www.haimomer-nvr.com. הגישה, שגובתה במחקרים רבים, מוכרת בארצות רבות וקיימים עשרות מרכזים בעולם שמלמדים אותה.  בין תחומי היישום של הגישה נמנים: אלימות ילדים, אלימות בבית הספר, מניעת התנהגויות סיכון (למשל, התנהגות עבריינית, נהיגה מסוכנת, התמכרות למסכים), בעיות חרדה של ילדים, OCD, הורים אומנים, סירוב בית ספר, ילדים עם ADHD, וילדים-בוגרים בלתי מתפקדים (מה שכונה "תלות תובענית").  בין ספריו נמנים: "הורים אמיצים", "הסמכות החדשה", המאבק באלימות ילדים", "עולם של פיתויים", "פחדים של ילדים" (יחד עם אלי ליבוביץ), "השטן שבינינו" (יחד עם נחי אלון), ו- "שיקום הסמכות ההורית".  ספריו תורגמו ל-11 שפות.

תוכן ההרצאה 

מודל הסמכות החדשה קיבל רלוונטיות רבה לגבי ילדים בגיל הרך עם טביעת המושג של עגינה הורית.  עגינה הורית היא הפונקציה שהורים ממלאים שמאפשרת להם לייצב את עצמם ואת ילדיהם, ובכך לספק להם מסגרת של התקשרות חיובית ובטוחה. 

היכולת של הורה לשמש כעוגן מתפתחת כאשר ההורה לומד כיצד למלא את המצברים שלו, להגן על המרחב האישי שלו, על הזמן שלו, על האוזניים שלו ועל העצבים שלו.  זה קורה כאשר להורה יכולת לא להיגרר ולא להיכנע.  זה קורה כאשר ההורה לומד איך להשיג עזרה בצורה מכובדת.

כאשר הורה מצליח לפתח את היכולות כאמור יש ביכולתו לשפר הן את חייו והן את חיי ילדיו. 

בהרצאה זו יתאר פרופ׳ עומר את היסודות של עגינה הורית (בעיקר נוכחות, שליטה עצמית, ומערך תמיכה) תוך שימוש בדוגמאות מן הגיל הרך.