ויסות חושי, ויסות רגשי- כלים שלובים

 

דר' יעל ברוק ביניא 

על המרצה 

דר' יעל ברוק ביניא היא מרפאה בעיסוק, ומנהלת את ארגון DIR ישראל  אשר מכשיר מטפלים ואנשי חינוך לעבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים והוריהם ומקיים קורסים וסדנאות להורים. היא מדריכה בגני העמותה לילדים בסיכון ובמסגרות טיפוליות וחינוכיות שונות ברחבי הארץ, ועוסקת בהדרכה קבוצתית. היא מטפלת בקליניקה פרטית במושב מסילת ציון שבשער הגיא. הייתה מעורבת בהקמת התוכנית לילדים עם לקויות תקשורת על פי עקרונות ה-DIR-  במכון הירושלמי להתפתחות הילד והמשפחה (1995-03) ובמכון בייקר באוניברסיטת בר אילן (2003-8).  היא מעבירה קבוצות וסדנאות למידה של מודל ה-DIR  במסגרות פרטיות וציבוריות, מתמחה בהתפתחות ובוויסות חושי ורגשי ובהשלכותיו. היא מלמדת בתוכנית ללימודי המשך של החוג לריפוי בעיסוק בירושלים, ובעבר לימדה בבית הספר לפסיכותרפיה של סמינר הקיבוצים. את לימודי הדוקטורט סיימה תחת הדרכתה של ד"ר דנה שי במכון seed וד"ר אסתי טקוזינר מהחוג לריפוי בעיסוק בירושלים.

תוכן ההרצאה 

מה גורם לנו להיות כל כך שונים זה מזה? האם אלה ההבדלים החושיים האינדיבידואליים/הביולוגיים, איתם אנו מגיעים לעולם, או הטיפול אותו אנו מקבלים מהורינו והקשרים הנוצרים עמם ועם הסובבים אותנו? מהו הקשר בין אלה והאם ניתן להפריד ביניהם?

ההבדלים החושיים האינדיבידואליים איתם אנו מגיעים לעולם קשורים לדרך בה אנו קולטים אינפורמציה מהסביבה באמצעות החושים שלנו, מעבדים אותה ומשתמשים בה בתהליך המכונה "וויסות חושי". היכולת שלנו לכוון ולאזן את רגשותינו בהתאם לסיטואציות שונות מכונה "וויסות רגשי". שני התהליכים הללו, ״"וויסות חושי״ ו- ״וויסות רגשי" מתפתחים במקביל וקשורים זה בזה עוד מהבטן ובמהלך ההתפתחות כולה.

 השאלה הגדולה היא היכן מתחיל האחד והיכן מתחיל השני?

היכולת לפעול בעולם מושתתת על היכולת ליצור אינטגרציה בין מה שאני חש ברמה החושית, לבין חוויה המנטלית שלי. הבנת הפרופיל החושי והרגשי הייחודי של תינוק/ילד ומודעות לפרופיל החושי והרגשי הייחודי של ההורה שלו, וההבנה של ההשפעות ההדדיות הקיימות ביניהם, מאפשרת כיוונון ודיוק נוסף בתוך תהליכים טיפוליים.

במהלך ההרצאה נתבונן בשני המושגים -"וויסות חושי" ו-"וויסות רגשי", שניהם מושגים מאוד "משומשים" בעולם ההתפתחותי רגשי ובעולם החינוכי. נדון בקשר ביניהם בהתפתחות, ובקשר בין הוויסות החושי והוויסות הרגשי של ילדים ושל הוריהם תוך התייחסות לגורמים נוספים אשר משפיעים על הקשר הבלתי ניתן להפרדה בין השניים.