מחקר

המחקר במרכז מתמקד בקשר הורה-תינוק והשפעתו על התפתחותם של ילדים, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ומתודולוגיות מגוונות. המעבדה ההתפתחותית המתקדמת מאובזרת במספר רב של מצלמות, המאפשרות לתצפת על התנהגות של תינוקות וילדים בשנות חייהם הראשונות ועל אינטראקציות עם ההורים ולחקור אותן לעומק. במעבדה גם ציוד פיזיולוגי, המאפשר מדידת קצב לב, נשימה, תהליכי וויסות ביולוגיים ומוליכות עורית (המהווה מדד לעוררות רגשית). כמו כן, במעבדה ציוד למעקב אחר תנועות עיניים, המאפשר לנטר ולנתח את מעברי הקשב והעיבוד הן של תינוקות והן של הורים ברמה מדוקדקת ומעמיקה.

במעבדה נערכים גם מחקרים קליניים – מחקרים הבוחנים את יעילותן של תכניות התערבות קליניות, וזאת על מנת להעריך את יעילותן ולבחון האם וכיצד ניתן לשפרן במידת הצורך.  מחקרים מסוג זה משמעותיים ביותר ונועדו לוודא כי במשאבים המוקצים והמושקעים בתכניות התערבות אכן נעשה השימוש הטוב והמועיל ביותר.

המחקרים במעבדה מערבים מספר רב של סטודנטים, ונעשים בשיתוף פעולה עם חוקרים בארץ ובעולם.

 

 

תכניות התערבות ומניעה

המרכז פועל בימים אלה להקמת שירותי טיפול, הנחיה והדרכה למשפחות בקהילה המתמודדות עם קשיים עם התינוקות שלהם וילדיהם (גילאי 0-3), ולעזור להן לפתח כלים רגשיים לזיהוי והתמודדות עם צרכי הילדים.

הטיפולים יינתנו בהן על ידי צוותים מיומנים ומקצועיים של המרכז והן על ידי סטודנטים של המכללה. באופן ספציפי, בגיבוי המחקר האקדמי המתקדם ביותר, ובהדרכה והנחיה צמודה של הסגל האקדמי, סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה יספקו מגוון רחב של טיפולים, וכך יאפשרו להורים רבים לקיים קשר בריא וחיובי עם התינוקות והילדים שלהם.

באמצעות מתן תמיכה מתמשכת ואינטגרטיבית להורים, סגל המרכז יזהה ויטפל בדינמיקות בעייתיות ובעלות פוטנציאל לסיכון בקרב הורים וילדיהם בשלבים המוקדמים ביותר, ויסייעו במניעת הידרדרות בטווח הארוך.

 

הכשרה מתקדמת לסטודנטים ואנשי מקצוע

המרכז גם מציע הכשרות מתקדמות המבוססות על מחקר מדעי מתוך רצון להעמיק ולהנגיש לסטודנטים, אנשי מחקר, אנשי בריאות הנפש, חינוך ורפואה, את הידע והכלים שיתמכו בהם על מנת לשמש סוכני שינוי המקדמים את רווחתם הנוירולוגית, הקוגניטיבית והרגשית של תינוקות וילדים. כל זאת במטרה שאלה יזכו להזדמנות שווה להפוך לבוגרים בעלי רווחה נפשית, התורמים לחברה.

הכשרת סטודנטים – סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה במכללה יעברו הכשרה נרחבת על מנת לספק טיפול מקצועי בתחום של יחסי הורה-תינוק. הם יצברו ידע והתנסות מעשית דרך היישום של מגוון נושאים בדיאדת הורה-תינוק, תוך התמקדות ביישום היעיל של ידע וכלים טיפוליים. הקליניקה של מרכז SEED  תהווה מקום התמחות שתאפשר לסטודנטים לקבל את התמחותם כפסיכולוגים התפתחותיים תוך התחנכות והכשרה במרכז וקבלת הכלים המתקדמים ביותר במהלך הכשרה זו.

הכשרת אנשי מקצוע – כיום, אנשי מקצוע רבים האחראים על רווחתם של תינוקות וילדים אינם מוכשרים בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית; בעוד אחיות, עובדים סוציאלים, קלינאי תקשורת ומגוון של מטפלים משחקים תפקיד ראשי בהתפתחותם התקינה של ילדים, רק מעט מהם מיישמים ידע מתחום זה בעבודתם. המכון ישמש כמרכז להכשרת אנשי מקצוע אלה, שיעברו סדנאות, תכניות תעודה, קורסים וכנסים בינלאומיים.

 

שינוי מדיניות

המדיניות הישראלית לטיפול בגיל הרך היא מהמעוכבות העולם המפותח, ואינה נענית לצרכים של תינוקות וילדים בגילאים אלה; מבין הסוגיות שהועלו בדו"ח החינוך השנתי האחרון של ה-OECD לשנת 2018, היא ההשקעה הנמוכה במיוחד של ישראל בילדים עד גיל שלוש: רק 2,173$ בשנה מושקעים בילד בגילאים אלה בישראל – 22% בלבד מממוצע OECD של 12,400$ - הנתון הנמוך ביותר מבין כלל המדינות. נתונים אלה ודומים להם מסתכמים בהעדר פיקוח על המסגרות השונות, או חוסר הכשרה של הצוותים, בין היתר.

על מנת לשפר את יחס המדינה לטיפול בגיל הרך, המרכז יפעל לשיני מדיניות במערכת הישראלית של טיפול בתינוקות וילדים עד גיל שלוש. המכון ישתמש במידע שייאסף במכון ובמחקרים שייכתבו על פיו על מנת ליידע מקבלי החלטות ולהניע שינויים ברמה החברתית הרחבה – החל בהעלאת המודעות לבעיות הרבות שבמערכות החינוך והטיפול הנוכחיות, דרך שינויים בסדרי העדיפויות, וכלה בשינויי תקציב.

 

השפעה

מטרת המחקר המדעי, ההכשרות והטיפולים המוצעים במרכז SEED הינה לחזק קשרים משפחתיים, לשפר את רווחתם של תינוקות וילדים וכן לקדם בריאות ציבורית לטווח הארוך. התפיסה המניעה את עבודת המרכז היא שכל אחד מארבעת הערוצים; ידע וממצאים מחקריים, טיפולים ומניעה, הכשרה מקצועית ופעולות לשינוי מדיניות, מזינים זה את זה ומוזנים אחד מהשני, וזאת על מנת ליצר גוף ידע עכשווי, מעודכן, ובעל משמעות בתחום ההתפתחות הרגשית המוקדמת של ילדים. באמצעות שילוב של מחקר, טיפולי מניעה והתערבות, הכשרה מקצועית ופעולות לשינוי מדיניות, המרכז מקדם פרדיגמה חדשה ביחס לגיל הרך בקרב מדענים, מטפלים, מחנכים, עובדים סוציאליים ומקבלי החלטות בישראל – ומעבר לה.

 

הנהגה

המרכז הוקם על ידי דר' דנה שי, חברת סגל במכללה האקדמית תל אביב-יפו וראש המעבדה ההתפתחות במכללה. דר׳ שי הינה פסיכולוגית, החוקרת ומתמקדת בהתפתחות בינאישית מוקדמת, עם דגש על תהליכי תקשורת לא מילולית ו-(Parental Embodied Mentalizing: PEM). בנוסף, דר׳ שי חוקרת הורות, מעבר להורות, יחסים בין הורים ואת התפתחותם החברתית והרגשית המוקדמת של ילדים במסגרת המשפחתית. דר׳ שי השלימה את לימודי הדוקטורט שלה בפסיכולוגיה התפתחותית קלינית ב-2011 באוניברסטת לונדון, תחת הנחייתם של פרופ' ג'יי בלסקי ופרופ' פיטר פונגי, ויש לה רקע בפסיכואנליזה התפתחותית, ריפוי בתנועה ופילוסופיה.

 

ועדת ייעוץ (advisory board)

צוות המרכז מטפח שיתופי פעולה אקדמיים עם מרכזים מובילים ברחבי העולם, בכלל זאת עם המרכז הלאומי על שם אנה פרויד לילדים ומשפחות באנגליה, מרכז ייל לחקר הילד בארה"ב, והמכון לחקר אינטרדיסציפלינרי של הביולוגיה של הרוק באוניברסיטת אירוויין, ארה"ב. שיתופי פעולה אקדמיים שכבר בוססו כוללים הגשת בקשות משותפות למענקים, עריכת מחקרים משותפים, הכשרת צוותים ופרסומים. בנוסף, כנס הפתיחה של המרכז התקיים בינואר 2019 ונחל הצלחה גדולה. בימים אלה מוזמנים  ראשי המרכזים המובילים הללו מהעולם להיות חלק מוועדת היעוץ של המרכז ולתמוך בחזון ומטרות המרכז.

פעילות המרכז