קורס חינוך מוביל ומכיל – סמסטר א'

תיאור הקורס:

הקורס יתקיים בשתי יחידות בנות שעתיים אקדמאיות כל אחת.

יחידה א': הגישה ההקשרותית ושפת התקשורת המקרבת.

למידה של הגישה ההקשרותית ושפת התקשורת המקרבת, לצד התנסויות מתוך דוגמאות מובנות כמו גם דוגמאות מתוך חיי הגן של המשתתפים עצמם. חלק מהתכנים יועברו בעזרת מצגת וסרטונים. הלמידה עוברת כתהליך עבודה ודיון אל מול "תקריות ומקרים" ועד להרחבת גילוי וחקר הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת מילדי הגן.

יחידה ב': הקשרות וגוף, מערכת הוויסות בראי הקשר.

למידה תאורטית ומעשית מבוססת חוויה והתבוננות אישית, באמצעות כלים מעולם הטיפול בהבעה ויצירה. בחלק זה של הקורס נעמיק את ההתבוננות שלנו על מערכות ההתקשרות והוויסות של הילד מתוך ההתבוננות על הקשר שיוצר עם האחר. נפגוש את התכנים באופן חוויתי התנסותי באמצעים הבעתיים ויצירתיים שונים ונדון במקרים מהשטח.

מרצות הקורס

הילה רשף קליין, מנחה ומלווה הורים וגננות בגישה הקשרותית התפתחותית, B.E.D בחינוך ותאטרון, גננת ובעלת גן בעברה.

גלית ליבק, מטפלת בתנועה (M.A). מטפלת רגשית בילדים ונוער. לאורך השנים עובדת כמטפלת רגשית במסגרות החינוך המיוחד והחינוך הרגיל, בריאות הנפש, וכן במרכז לילדים ונוער נפגעי פגיעות מיניות.

הנושאים הספציפיים בהם יעסוק הקורס:

מפגש 1: מבוא-הכרות עם הגישה

חלק א'- על הדחף ההישרדותי והצורך בקשר לצד מבנה ההתפתחות הרגשית והקוגנטיבית.

חלק ב'- היקשרות וגוף. חווית הבסיס הבטוח ומה קורה לי במפגש עם האחר. ששת התנועות העומדות בבסיס ההיקשרות.

 

מפגש 2: כלים להכרה ברגש

חלק א'- אמפתיה, קבלת הרגש, כיכר הדמעות, נקודת חוסר התוחלת, תנועה של רגש מכעס לעצב.

חלק ב'- מהו רגש? הרגשה, רגש, תחושה. מנגנוני פיצול והרחקה של רגש. מנטאליזציה הורית, שימוש בכלים מבוססי קשיבות (מיינדפולנס, felt sens).

 

מפגש 3: תסכול ואגרסיביות. חלופות לענישה.

חלק א'- כיכר הדמעות, ריקוד הדמעות, from mad to sad, עבודה עם תסכול, כלים מעשיים לעבודה עם תקריות ובעיות חוזרות.

חלק ב'- מחשבות על אגרסיה. אגרסיה כצורך התפתחותי. התפתחות מערכת הוויסות. זיהוי ושיום רגש.

 

מפגש 4: שיתוף פעולה.

חלק א'- עבודה עם הרצון הנגדי. דרכים לעידוד שיתוף פעולה. לכבד את הבועה. איסוף אל תוך הקשר.

חלק ב'- מרחב אישי ומעברים. מה קורה לנו ברגעי התנגדות וחיכוך.

 

מפגש 5: צמיחה והתפתחות.

חלק א'- האני במראה. החיפוש אחר זהות עצמית. שבחים מצמיחים. דימוי עצמי.

חלק ב'- "המראה הראשונית" ביחסי אם ילד. התפתחות העצמי הגופני. עצמי אמיתי ועצמי כוזב והיווצרות "השריון הגופני".

 

 

מפגש 6: תוויות.

חלק א'- הסללה,המנעות ושיחרור מתפקידים. מבט אל תוך הפוטנציאל האנושי. אני במראה שונה ומשתנה. שפה מצמצמת אישיות.

חלק ב'- "תובנה אמהית". על חשיבות היכולת לתפיסה מורכבת, מובחנת ומקבלת של הילד. הכרת ובחינת המושג על רבדיו השונים.

 

מפגש 7: חברות ואינטראקציה בין ילדים.

חלק א'- מיומנות חברתית של פתרון בעיות. טיפול בתקריות. הרצון להתערב. התערבות מול תיווך.

חלק ב'- תגובה אימפולסיבית ותגובה מושהית. על היכולת לשהות עם חוסר הנוחות.

 

מפגש 8: מנוחה ומשחק

חלק א'- מנוחה רגשית. משחק אמיתי ומאפייניו. הובלה למנוחה רגשית המאפשרת משחק אמיתי.

חלק ב'- על היכולת להיות לבד בתוך קשר. משחק ומציאות. על הקשר שבין מערכת ההיקשרות ומערכת החקירה.

 

מפגש 9: שפה מרחיבה היקשרות

חלק א'- עבודה עם טקסטים מצמיחים. צידה לדרך.

חלק ב'- מנטאליזציה הורית ובניית הנרטיב עבור הילד. 

 

מפגש 10: סיכום וחיבור החלקים

כיצד נרשמים:
  • על מנת להירשם לקורס ניתן למלא טופס פנייה - לחצו כאן -  ונחזור אליכם עם כל הפרטים

  • ניתן לשלוח מייל עם הכולל את שמכם המלא ומספר טלפון לכתובת seedinstitute@mta.ac.il  ולציין באיזה קורס התעניינתם

  • לשאלות ובירורים ניתן להתקשר ל- 03-6802511